Uniform

We vragen aan al onze leden om vanaf 7 oktober 2023 steeds in perfect uniform  aanwezig te zijn op de activiteiten. Hieronder vindt u meer informatie over wat dat precies inhoudt.

Kapoenen:

• ​Bruine trui: tweedehands of bij Hopper
  • ​Scoutsdas: te verkrijgen bij de leiding (€10)
  • Jaarkenteken ('Dromenland in zicht') op rechterborst genaaid. (Het kenteken krijg je bij inschrijving)
  • ​Groepslintje, bovenaan rechtermouw: verkrijgbaar bij de leiding (€0,75) + Kapoenenkenteken (geel), onder het groepslintje: verkrijgbaar bij de leiding (€0,75)

Kabouters, jonggidsen & gidsen:

• Groene korte of lange scoutsbroek & vanaf scoutsjaar 2021-2022 ook een rok (er mag zelf gekozen worden of er een broek of rok gedragen wordt
  • Scoutsdas
  • Beige scoutshemd
  • ​Kentekens op de juiste plaats genaaid! (jaarkenteken krijg je nadat je ingeschreven bent. Het groepslintje en het takkenteken zijn verkrijgbaar bij de leiding voor €0,75)

1.  Groepskenteken (VERPLICHT)
  2.  Groepslintje (VERPLICHT)
  3.  Jaarkenteken (VERPLICHT)
  4.  Teken België
  5.  Wapenschild Vlaanderen
  6.  Wapenschild West-Vlaanderen
  7.  Teken meisjesscouts (blauw-oranje)

Belangrijke info scoutshemd

Omtrent het scoutshemd zijn er ook een aantal nieuwe afspraken. Het is vanaf volgend scoutsjaar toegelaten om vroegere jaarkentekens op de rug van het scoutshemd te naaien. Dit is geen verplichting. Een voorwaarde die wij hierbij stellen is dat dit nauwkeurig en verzorgd moet gebeuren. De leiding zal controleren of deze voorwaarde wordt nageleefd. Op onderstaande foto kunt u een voorbeeld vinden van hoe de kentekens aangebracht moeten worden als u hiervoor kiest.  We raden aan om 6 kentekens per rij te nemen en deze chronologisch te ordenen. De volgorde van jaartekens kunt u via deze link raadplegen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jaarkenteken

Ander belangrijke informatie

• Tot en met 14 oktober kan je onze eigen blauwe trui kopen van meisjesscouts Lichtervelde. Deze is natuurlijk vrijblijvend. Aan het begin van de activiteit kan je deze kopen voor 20 euro. Vraag er gerust naar bij de leiding!
  • Truien & T-shirts van de Hopper zijn bij de kabouters, jonggidsen en gidsen vrijblijvend. Het is leuk als je ze hebt, maar zeker NIET verplicht!
  • Vooraleer je naar de Hopper (de schoutsshop) gaat om uniformstukken te kopen, raden we an om eerst langs onze eigen tweedehandsshop te passeren. Na een aantal jaren hebben we al aardig wat uniformstukken kunnen overkopen, die nog in erg goed staat zijn. Wie iets tweedehands wil aankopen, betaalt hiervoor €12,50. Contacteer hiervoor gerust je leiding. Indien je nog een oud scoutsuniform hebt dat je niet meer gebruikt, neem dan contact op met iemand van de leiding, zij zullen je verder helpen. Wij nemen enkel nog broeken, hemden en nieuwe scoutstruien aan, hiervoor ontvang je 10 euro. Oude scoutstruien (de groene gebreide) kunnen we helaas niet meer afkopen.
  • U kunt ook nieuwe dingen aankopen in de Hopper. Dit is de officiële winkel van Scouts en Gidsen Vlaanderen. De dichtbijzijnde winkel is gevestigd in Harelbeke, in de Zandbergstraat 80. Natuurlijk kunt u ook online winkelen op www.hopper.be.